Kültür Sosyolojisi - Altaylardan Anadolu'ya ve Balkanlara Gelen Kültür
Ana Sayfa Giriş Özgeçmişim Fotoğraflarım Yazdıklarım Sizden Gelenler Mesaj Yaz English   
Damgaların Sosyolojisi 
Tarihi Kaynaklar
Ülkelerden Damgalar
Moğolistan
Tuva-Rusya
Tataristan-Rusya
Çuvaşistan-Rusya
Mari El-Rusya
Komi-Rusya
Başkurdistan-Rusya
Hakasya-Rusya
Rusya
Kazakistan
Kırgızistan
Özbekistan
Karakalpakistan
Türkmenistan
Azerbaycan
Nahçıvan-Azerbaycan
İran
Ermenistan
Gürcistan
Türkiye
Ukrayna
Kırım
Moldova
Gagauzya
Romanya
Bulgaristan
Makedonya
Kosova
Arizona-ABD
Los Angeles-ABD
Washington-ABD
Alaska-ABD
Karşılaştırmalı Damgalar
Mezar Taşları
Paradaki Damgalar
Sokaktaki Damgalar
Nesnelerde Damgalar
Kültürel Yansımalar
Sosyal Bilimler Arşivi
Linkler
Ziyaretci
Toplam : 1249551
Bugün : 95
Akif`e Göre Aile, Eğitim ve Aydınlar

 Mustafa Aksoy

 

Aile ve Ailenin Toplumdaki Önemi:

Toplum her şeyden önce aileler birliğidir. Başka bir tanımla toplum, ailede yetişen bireyler tarafından meydana gelen bir sosyal organizasyondur. Bu nedenle sosyologlar tarafından aile toplumun temelini oluşturan en küçük sosyal grup olarak tarif edildiği gibi, çocuğun sosya1izasyonunda da en başta gelen bir kurum olarak değerlendirilir.

Aile üzerinde, sosyolojik anlamda ilk çalışmalarıyla tanınan Le Play`a göre ``aile, en yakın -basit- ve en elementer bir toplum biçimidir. Aile, muhtelif biçimleriyle bütün toplumlarda ve bütün devirlerde, yeni doğmuşların zayıf olmaları nedeniyle vardır ``. Bazı maddeci sosyologlar tarafından ilk çağlardaki toplumlarda ailenin olmadığı savunulmuşsa da çağdaş sosyologlar tarafından ailesiz bir toplumun varlığı artık kabul görmemektedir. Bugün ailenin fonksiyonları çok önemli değişikliklere uğramış olsa da aile, toplum içindeki önemini ve çocuğun ilk sosyalizasyonu, yani çocuğu topluma hazırlama hususunda öneminden bir şey kaybetmemiş olup, özellikle sanayi toplumlarında önemini kaybettiği savunulan aile sanılanın aksine, üzerinde en fazla durulan kurumlardan biri olma özelliğini devam ettirmektedir.

Akif`e göre aile hayatı en mutlu hayattır. İnsanlar kaybettikleri mutluluğu, ona göre, ancak alile ocağında bulabilir. Bu nedenle o,

``Hayat-ı aile isminde bir maîşet var;

Saadet ancak odur... dense hangimiz anlar?

Hayat-ı aile dünyada ensafâlı hayat.

Fakat o âlemi bizler tanır mıyız? Heyhat!`` (s. 119) (1) mısraları ile ailenin önemini vurgularken, bizlerinde ailenin önemini yeterince bilmediğimizi söylemiştir.

Çağdaş sosyologlar ve `eğitimcilerin görüşüne göre, ilk eğitim kurumunun aile olduğunu söylemiştik. Akif de, ilk eğitimin ai1eden başlamasının zaruretini ifade eder. Yani Akif`e göre eğitimin ilk basamağı ailedir. Dolayısıyla ilk eğitimin başlaması gereken yer de ailedir (s, 280).

 

Dipnot:

 (1) Sayfa numaralarında Safahat`ın yedinci baskısı esas alınmıştır (Safahat, İnkılap ve Aka Kitabevi, 1966).

NOT: Devamı PDF dosyasında


 Bu yazının PDF halini indirmek için tıklayın

Powered by Kürşad KARA